Ana Sayfa » Bosnahersek » Muhteşem İkili Mostar Köprüsü ve Neretva Nehri

Muhteşem İkili Mostar Köprüsü ve Neretva Nehri

Dubrovnik’teki gezimizi bitirdikten sonra istikamet Bosna Hersek’in meşhur şehri Mostar ’dı. Hedefimiz sabah saatlerinde erkenden Mostar’a gidip öğleden sonra tüm gün Mostar’ı baştan sona gezmekti. Bu doğrultuda  Dubrovnik Otogarı’na gidip biletlerimizi 1 gün önceden sabah saatleri için almıştık.  Yine bir otobüs yolculuğu bizi bekliyordu.  ( Bilet fiyatı Kişi başı 15 Euro )

Dubrovnik’ten Mostar’a Yolculuk Başlıyor…

Sabahleyin erkenden kalkıp az biraz karnımızı doyurduktan sonra evin yakınındaki taksi durağından 7 gibi taksiye bindik. Yaklaşık 10 dakika sonra da Dubrovnik Otogarı’na vardık. Biraz orada da vakit geçirdikten sonra 07:30 otobüsü ile tam vaktinde Monstar’a doğru yola çıktık. Allah’a çok şükür otobüsümüz Budva-Dubrovnik otobüsüne göre çok daha iyiydi. Yalnız şunu da belirteyim yine burada da valiz için 1-2 Euro fazladan para alıyorlar.

Otobüs yolculuğumuz 3-4 saat sürdü. Bu sefer Hırvatistan sınırından çıktık ve Bosna Hersek sınırına geçtik.  Budva’dan Dubvroknik’e geçerken olduğu gibi burada sınır geçişleri ve pasaport kontrolleri epey sürdü.  Yani yalan olmasın 1 saat sürdü yanlış hatırlamıyorsam.

Autobusni Kolodvor-Dubrovnik

Mostar’dayız…

Şimdi efendim Mostar’a kadar gelmişken köprünün önemi de bir öğreneyim istedim. Bu köprü ne zaman yapılmış, kim tarafından yapılmış, niye yıkılmış deyip başladım araştırmalar yapmaya. Köprünün tarihi hakkında çeşitli blogları okudum, ingilizce kaynaklara baktım ve videolar izledim. Önce atalarımızın yaptığı bu müthiş eserle gururlandım, sonra Hırvatların köprüyü yıkmalarını izleyince sinirlendim ve Boşnak halkının savaş sırasında yaşadıklarını görünce hüzünlendim.  O zamanlar çocuk olduğumuz için anlamıyorduk. Şimdi bu yaşananları izleyince nutkum tutuldu, konuşamadım.  İçime bir ağırlık çöktü Boşnak kardeşlerimize yapılanları görünce… Artık Boşnak deyince aklıma vicdanlı, asil, cesur, masum, soykırıma uğramış, inançları uğruna ölümü göze almış, arkadan hançerlenmiş fakat hiçbir zaman pes etmeyi aklından bile geçirmemiş ve galip gelmesini bilmiş güzel mi güzel kardeşlerimiz geliyor aklıma…

Mostar Otobüs Terminali

Mostar ‘ın Tarihinden Biraz Bahselim . Hepimize Genel Kültür Olur…

Efenim şimdi size birkaç tarihi bilgi vereceğim. Hani çok bir şey bildiğimden değil ama öğrendiklerimi size aktaracağım:) Mostar şehri ilk olarak 1452 yılında bir Dubrovnik belgesinde geçmektedir.  O zaman yaşayan bir prens babasına kızıp bir ayaklanma başlatmış. Sonra, Blagaj’ı ve Neretva Köprüsü üzerindeki iki küçük kaleden oluşan bölgeyi, yani bugünkü Mostar ve civarını ele geçirerek buraya bir şehir kurmuş.  1480’li yıllarda da Fatih Sultan Mehmet tarafından Hersek bölgesinin feth edilmesiyle birlikte Neretva Nehri’ni takip eden ve Adriyatik denizi ile Balkanları bağlayan yol üzerinde bulunan Mostar stratejik açıdan büyük önem kazanmış.  16.yüzyıla kadar Osmanlı egemenliğinde kalan Mostar, sırasıyla Venedikliler, Avusturya-Macaristan İmparatorluğu, en son olarak Yugoslavya’nın kontrolü altına girmiş.MOSTAR

Mostar Köprüsü’nün Yapılışı

Aslında köprü ilk olarak Fatih Sultan Mehmet tarafından ahşap olarak yaptırılmış.Bölgede yaşayan sakinler, Neretva Nehri’ni geçerken yaşadıkları sorunları dönemin Padişah’ı Kanuni Sultan Süleyman’a yazdıkları mektupta dile getirmiş ve ardından Mimar Sinan’ın öğrencisi olan Mimar Hayrettin’e köprünün inşaa emri verilmiştir. Döneminin ötesinde bir teknoloji ile 456 adet kalıp taş kullanılarak yapılmıştır. Bu taşların kuvvetli olması için yaklaşık 15-20 kilometre ötede yer alan başka bir toprak türü kullanılmış ve hatta bunun için taş ocağı açılmış. Köprü üzerinde bulunan 99 adet merdiven ise, Allah;’ın 99 ismini temsil ediyor.

Mostar Köprüsü Neden Yıkıldı ?

Köprünün neden yıkıldığını anlamak için Bosna Savaşını anlamak gerekir. Bu yüzden bu savaşın nasıl başladığını biraz anlatmaya çalışacağım. Sloban Miloseviç 1989 yılında Sırbıstistan’ın başkanı seçilmesiyle beraber ülke içindeki gücünü giderek artırmaya başladı ve bu durumda Yugoslavya içerisinde diğer ülkeleri rahatsız etmeye başladı. Hali hazırda var olan milliyetçi söylemler giderek arttı ve Hırvatistan ve Slovenya Yugoslavya’dan ayrıldıklarını ilan ettiller.  Bunun üzerine Hırvatistan ve Sırbistan Bosna Hersek’in topraklarının paylaşılması hususunda kanlı bir pazarlık yapmaya başladılar. Yapılan anlaşmanın ardından Bosna Hersek içerisinde yaşayan müslümanları yok etmeleri gerekiyordu.

mostar war

Gerek Hırvatlar gerekse Sırplar Bosna topraklarını ele geçirmek amacıyla sivilleri esir alıyor, dövüyor, işkence altına alıyor türlü türlü eziyetler ediyorlardı. Bu süre zarfında Mostar şehri de yaklaşık 9 ay boyunca Hırvatlar tarafından kuşatma altına alındı. Köyün bir tarafında Hırvatlar’ın yaşaması sebebiyle o bölgeye müslümanların geçmesini istemiyorlardı. Ayrıca, Mostar’da daha çok Hırvat’ın yaşadığını göstermek amacıyla bu bölgeye Hırvatlar getiriliyor ve şehrin dokusunu değiştirmeye çalışıyorlardı. 9 Kasım 1993 tarihinde, Hırvat topçuları tarafından 3 gün süren top ateşi sonucu, 54 top atışıyla yıkıldı. Yıkılma anı bir kameraman tarafından görütülenince dünya tarih katliamına sessiz kalamadı. 1995 yılında Dayton anlaşmasıyla savaşın sona ermesinin ardından özellikle ülkemizin çok büyük katkılarıyla 2003’te tekrar inşa edildi.

Mostar’da Nerede Kalınır?

Biz Duvrovnik’ten otobüsle Mostar’a geçtiğimiz için otogara yakın bir yer arıyorduk. Aslında hem otogara yakın olsun hem de Mostar Köprüsü’ne yakın olsun istedik. Bu yüzden böyle bir otel bulmamız lazımdı. Aksi takdire otogara vardıktan sonra otele nasıl gideceğiz diye düşünmeye veya araştırmaya başlıyorsunuz. Bu sebeplerden biz Student Otel diye bir yerde kaldık. Otel, otogarın dibinde,Mostar Köprüsü’ne yürüyerek 15-20 dakika, Booking puanı yüksek 8.5, ucuz geceliği 20 Euro ( 2 kişi) ve bitmedi kahvaltı da dahil:) Daha ne olsun…student mostar hotel - Mostar

Fakat ben rezervasyonu yaptırırken buraya ne alaka Student Otel demişler onu anlamamıştım. Otele bir geldik ki burası aynı zamanda yurtmuş:) Eşim bir ton laf etti ama ben önceden onun onayını almıştım:) O yüzden kafam rahattı valla. İşin şakası bir yana kahvaltıda gördük bizim gibi bir sürü çift vardı. Yataklar, odalar felan da güzeldi. Yurt deyip ön yargılı olmayın. Ha bu arada Mostar’da konaklama gerekir mi diye sorarsanız bence hiç gerekmez. Peki görmek lazım mı derseniz yüzde yüz derim.

Yalnız, yine de ben Mostar’da konaklayacağım der ve bizim kaldığımız otelde kalmak istemezseniz aşağıdaki otellere de bir bakmanızı tavsiye ederim. Hem booking puanları çok iyi hem de konumları süper. Ayrıca fiyatları da uygun.

City Hotel

Hotel Eden

Hotel Villa Milas

Mostar’da Gezilecek  Yerler

Mostar’a biz öğleden sonra saat 1 gibi felan vardık. Otele yerleştikten hemen sonra karnımız da çok aç olduğu için direk olarak Eski Çarşı’ya gittik. Yolda yürürken binalar üzerinde hala kurşun izlerinin olduğunu gördük. Aradan kaç sene geçmesine rağmen savaşın izleri Mostar’ın üzerinde durmaya devam ediyor anlayacağınız. Bilmiyorum sizde oluşacak mı bu duygu ama bana Saraybosna’yı gezerken de aynı şey olmuştu.  Hüzün dolu oluyorsunuz şehri gezerken.  Sanırım binaların üzerindeki şarapnel ve kurşun izleri bu duyguyu oluşturuyor.

Köprüye gittikçe yaklaştığımızı Eski Çarşı’ya girince anlıyoruz. Şurada bir yerlerde olmalı derken Mostar Köprüsü bütün görkem ve ihtişamıyla karşımızda beliriyor. O kadar güzel duruyor ki anlatamam size Neretva Nehri üzerinde. Bu ikili birbirlerine çok yakışıyorlar.

Atalarımızın o dönemde böyle bir köprüyü nasıl yaptıklarını insan akıl sır erdiremiyor. Vinç yokmuş, çimento yokmuş, kamyonet yokmuş. Düşünsenize ne kadar zor aslında. Köprünün üzerinden geçerken bol bol fotoğraf çektiriyoruz. Tam o sırada da köprü üzerinde birisi atlamak için hazırlanmaya başlamasın mı ? Köprü üzerinde adamı atlasın diye beklemeye başladık. Sonra anladık ki 50 Euro toplamadan atlamıyormuş:)

Köprünün üzerinden karşıya geçtikten sonra oranın en bilindik restoranlarından biri olan Irma Tima’ya gittik. Şaka yapmıyorum yemek çok iyiydi.  Ben kuzu pirzola , eşim cevapi yedi . 2 de kola toplam 24 BAM tuttu. Yaklaşık 40 TL.

Irma Tima Mostar

Yemeğimizi yedik karnımızı doyurduk artık kahvelerimizi içebiliriz. Kahvelerimizi içmek köprüyü rahat bir şekilde izleyebilmek için bir kafe aramaya başladık ve nihayet Karma Kafe diye bir yer bulduk. Kahvelerimiz aldık, WIFI ‘ye de girdik beleş. Değmeyin keyfimize.

Karma Cafe

Kahveleri içerken yan masada oturan abimiz nerelisiniz diye sormasın mı ? Offf başladık sohbete . O anlattı ben sordum. Kendisi Mostarlıymış. Neler yaşadıklarını, ne zorluklardan geçtiklerini, Türkiye çok sevdiklerini felan . Epey sohbet ettik. Gönül ne kahve ister ne kahvehane gönül sohbet ister kahve bahane derler ya aynen öyle oldu.  Bütün bunların ardından sonra köprünün aşağısına nehrin kenarına indik. Tam Türk işi bir şey yaparak ayakkabılarımızı çıkarıp  ayaklarımızı suya soktuk.  Yanımızda bir de karpuz olsa tam piknikçi olurduk yemin ediyorum 🙂 Gülmeyin gidin siz de yapın su süper buz gibi. Eşim benimle epey dalga geçti  önce ama sonra kendisi de ayakkabısını çıkarıp o da ayağını suya soktu:)

Derken biraz daha Eski Çarşı’yı gezmeye devam ettik ve Mostar Köprüsü’nün en güzel şekilde göründüğü Koski Mehmet Paşa Camii’ne gittik.  Sonra orada da bir çaycı varmış. Hem çay çip manzaranın keyfini çıkardık.

Gezimizin Sonu

Biz daha önceden Saraybosna’ya gittiğimiz için Mostar gezisinin sonunda Split’e gitmeye karar verdik.

Siz Saraybosna’ya gitmek isterseniz eğer otogardan akşam 19:00’a kadar biletlerinizi alabilirsiniz. Sonra kapatıyorlar bilginiz olsun:) Bizdeki gibi 24 saat açak değil. Eğer yazının burasına kadar okuduysanız gerçekten teşekkür ediyorum ve bu kadar okuyan bir de Saraybosna yazımıza bakar diyorum : )

Şimdi Hedef’te Split  var. Biletimizi aldık Yarın Split’deyiz inşallah….

Yarın Split Gezisi…

Check Also

Halis Dürüm – Kaliteli Kebap, Makul Fiyat

Atakent gibi lüks sitelerin olduğu bir bölgede gerçekten uygun fiyatlı ve lezzetli bir yeri bulmak …

Asiller Kebap – Esnaf Lokantısı Gibi Esnaf Lokantası

Asiller Kebap ve Lahmacun Salonu esnaf lokantası gibi esnaf lokantası, gerçekten lezzet arayanların adresi ve …

Samsun – Gezilecek 40 Yer

Kültürel zenginliği, tarihi eserleri, doğal güzellikleri, coğrafyası, zengin mutfağı ve alışveriş imkanları ile güzel şehrimiz …